Nowożytna część historii, dotycząca kawy i jej popularyzowania się w różny sposób na świecie, wyznaczana jest trendami, wiąże się nierozerwalnie z imperiami kolonialnymi i ważniejszymi zawirowaniami dziejów. Ogólnie przyglądając się historii kawy na przestrzeni ostatnich dwóch wieków można śmiało stwierdzić, iż jej ekspansja na tereny starego i nowego świata dzieliła się na kilka fal.
Oczywiście na samym początku podbijania Europy przez ten wspaniały napój (a więc przez okres od XVII/XVIII wieku do końca XIX wieku) kawa, jak i większość towarów pochodzących z zamorskich, dalekich krain, będących koloniami, dostępna była jako towar luksusowy wyłącznie dla osób posiadających odpowiednio zasobny portfel. Tym samym oczywiście omijała ona wszelkie niższe klasy społeczne, które z racji swojego położenia na szczeblach społecznej drabiny hierarchicznej z zasady nie mogły mieć tych funduszy zbyt dużo.
Wiek XX namieszał zarówno na mapach świata jak i sporo zmienił (z różnym niestety skutkiem) także w schemacie modelu czy przekroju społecznego poszczególnych państw. Upadały wielkie cesarstwa, monarchie traciły na znaczeniu, w bólach I wojny światowej rodziły się nowe republiki, deklarujące równość plebejuszy z niegdysiejszymi arystokratami.
Zawirowania te nie ominęły także kawy.
Pierwsza fala datowana jest właśnie na okres od początku lat 20tych XX wieku do końca lat 60tych. Jest to czas, gdzie ziarna sprowadzane z odległych zakątków globu przejmowała palarnia kawy a następnie trafiały one do szerokiej sprzedaży – zgodnie z myślą, że kawa to coś na co pozwolić może sobie każdy. W czasie wspomnianej pierwszej fali kawa stała się powszechnym, tanim produktem, który zagościł w domach ludzi z różnych warstw społecznych na całym świecie. Był to też czas upowszechniania się kawy rozpuszczalnej. Łatwo dostępnej, taniej i powszechnej. Wtedy też wielkie marki kawowe rozwinęły najbardziej swoje wpływy. Masowa dostępność kawy w czasie pierwszej fali wiązała się oczywiście ze słabą jakością pozyskiwanych ziaren i niezbyt rozwiniętym aromatem naparu.
Druga fala kawy rozpoczęła się z przełomem lat 60tych i 70tych. W okresie tym jak grzyby po deszczu obok miejsc takich jak palarnia kawy zaczęły wyrastać kawiarnie, które z czasem rozrastały się do rozmiarów sieci o światowym zasięgu. O ile pierwsza fala wprowadziła kawę do wszystkich domów, to druga fala była tym okresem w historii, który wyciągnął wszystkich ludzi z domów na kawę do lokali.
Trzecia fala rozpoczęła się w latach 90tych i można przyjąć, ze trwa ona do dnia dzisiejszego. Była ona związana ze wzrostem świadomości konsumenta/kawosza, który zaczął gromadzić fascynującą wiedzę o kawie, zadawać pytania i żądać odpowiedzi. W efekcie tego pojawiła się kawa speciality, oraz uwielbiane przez wszystkich małe i średnie palarnie kawy. W czasie trzeciej fali spopularyzowano kawę inną niż ta kojarzona wyłącznie z kilkoma światowymi gigantami. Wzrosło znaczenie smaku i aromatu, sposobu prażenia kawy w palarni, sposobu jej parzenia przez baristę. Jednym słowem w czasie trzeciej fali ilość zmieniła się w jakość. Dodać należy, że w jakość w mimo wszystko przystępnej cenie, tak by kawa z powrotem nie stała się limitowanym finansami dobrem wyłącznie dla elit.
Palarnia kawy Łódź – miejsce pełne miłości do kawy
Palarnia kawy marki Quba Caffe to rodzinna inicjatywa, powstała z fascynacji czarnym napojem i procesem jego pozyskiwania. Jest to miejsce, w którym otrzymuje się nie tylko wysokiej jakości produkt w postaci aromatycznych, świeżo palonych ziaren, ale także, gdzie można pozyskać ogrom wiedzy o kawie (jej historii, sposobie przyrządzania czy podawania).
Palarnia kawy sklep internetowy to szeroki wybór kaw ziarnistych i mielonych o różnych kompozycjach smakowych i bukietach aromatycznych.